Ecologisch Isoleren
Trends selecteert grensverleggende thema’s en verhalen. Exie verdient het label omdat het bedrijf met zijn circulaire isolatiematerialen bijdraagt aan een duurzame bouwsector.
De Antwerpse start-up Exie ontwikkelt natuurlijke en circulaire isolatiematerialen. Die zijn CO2- negatief, vrij van gifstoffen, integraal herbruikbaar en volledig afbreekbaar.
MATHIEU HENDRICKX “Het is onze uitdaging bouwbedrijven te overtuigen dat circulaire producten ook een slimme economische keuze zijn.”
Welke producten ontwikkelt Exie?
“Exie ontwikkelde een innovatief isolatieproduct op basis van natuurlijk samengestelde kalkhennep”, zegt oprichter Mathieu Hendrickx. “Dankzij ons gepatenteerde productieproces droogt dat materiaal veel sneller dan klassieke kalkhennep. Het is ook vochtregulerend en geluidsabsorberend. Onze tweede isolatieoplossing is ook volledig circulair. Daarvoor maken we gebruik van strovlokken.”
Waar is het bedrijf actief?
“Onze productie is gevestigd in het Oost-Vlaamse Herzele, maar we hebben ook buitenlandse partners die onze producten onder licentie maken”, vertelt Hendrickx. “We leveren over de hele wereld, voornamelijk in Europa, maar ook in Australië en de Verenigde Staten. Onze klanten zijn particulieren, maar ook groothandelaars en bouwondernemingen die bewust bezig zijn met ecologisch en duurzaam bouwen.”
Welke steun krijgt het bedrijf?
“Exie werd opgericht in 2019. De financiering gebeurde met eigen inbreng en extern kapitaal, en er staan nog nieuwe kapitaalrondes gepland. Van bij de start kregen we de steun van Taste Invest, een private-equityspeler die investeert in startende, kleine en middelgrote bedrijven met de intentie naast een financieel rendement ook een sociale en ecologische impact te verwezenlijken.”
Hoe wilt Exie verder groeien?
“Het gezamenlijke engagement Green Deal Circulair Bouwen zet de traditionele isolatiematerialen onder druk. Bouwondernemingen stappen meer en meer over naar natuurlijke alternatieven. Het is onze uitdaging hen te overtuigen dat de transitie naar circulaire producten niet alleen een duurzame, maar ook een slimme economische keuze is.”
Wat is de ambitie?
“We streven naar een ambitieus, maar realistisch groeipercentage van ongeveer 60 procent per jaar. In België werden vorig jaar 48.400 huizen gebouwd en gerenoveerd, met gemiddeld 75 kubieke meter aan isolatiemateriaal. Samen met de Nederlandse huizenmarkt gaat het om 7,9 miljoen kubieke meter. Onze doelstelling op korte termijn is om daar 1 procent marktaandeel van in te nemen.”